W naszym kraju wciąż rośnie liczba samochodów elektrycznych, a wraz z nią potrzeba ładowania aut w warunkach domowych. Instalacje fotowoltaiczne są ważnym elementem rozwoju elektromobilności, ponieważ pozwalają zasilać pojazdy z napędem elektrycznym darmowym prądem własnej produkcji.
Elektromobilność to koncepcja wykorzystywania pojazdów z napędem elektrycznym. Znamy ją już dobrze, dzięki elektrycznym rowerom i hulajnogom. Zdobyły one wielu zwolenników, nie tylko wśród mieszkańców dużych miastach. Swą popularność zawdzięczają głównie możliwości szybkiego, cichego i komfortowego przemieszczania się, któremu nie towarzyszy emisja spalin. Elektromobilność od wielu lat jest również ważnym punktem rozwoju motoryzacji. Producenci samochodów osobowych oferują nam coraz więcej modeli nowoczesnych aut z napędem elektrycznym. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również indywidualne stacje ładowania samochodów elektrycznych zasilane prądem z domowej instalacji fotowoltaicznej.
Wraz ze wzrostem liczby samochodów z napędem elektrycznym rozbudowuje się także ogólnodostępna infrastruktura ładowania takich pojazdów. Z badań Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika jednak, że ponad 90% użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce chciałoby ładować samochód w miejscu zamieszkania. Przydomowe ładowarki to nie tylko komfort szybkiego i wygodnego ładowania pojazdów elektrycznych. Umożliwiają one korzystanie z tańszej nocnej taryfy prądu lub zasilanie samochodu energią wytworzoną przez domową instalację fotowoltaiczną.
Carport Viessmann to kompletne rozwiązanie instalacji fotowoltaicznej zamontowanej na specjalnie zaprojektowanej konstrukcji stalowej, która może być również wyposażona w stację ładowania samochodów elektrycznych. Konstrukcja Carportu została zaprojektowana w taki sposób, aby ulokowanie wiaty było możliwe praktycznie w dowolnym miejscu spełniającym warunki zawarte w specyfikacji technicznej. Dwustanowiskowa wiata fotowoltaiczna Carport nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a jej użytkownikiem może być zarówno klient indywidualny jak i instytucjonalny, a więc także podmioty korzystające z floty samochodów elektrycznych.
Konstrukcja wiaty fotowoltaicznej może być postawiona w dowolnym miejscu w Polsce w lokalizacji, w której wysokość nie przekracza 600 m n.p.m. oraz po spełnieniu określonych warunków. Nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Wiata Carport przewidziana została na dwa stanowiska do ładowania aut. Projekt zakłada jednak możliwość dopasowania ilości stanowisk do indywidualnych wymogów zamawiającego oraz w miarę zmieniających się potrzeb. Pierwotnie jedno- czy dwustanowiskowy Carport można w przyszłości rozbudować o kilka kolejnych miejsc, bez utraty efektywności instalacji.
Moduły fotowoltaiczne Vitovolt 300 umożliwiają wytwarzanie energii elektrycznej z promieniowania słonecznego i jego wykorzystywanie na własne potrzeby, między innymi do ładowania pojazdów elektrycznych. Moduły są dostępne wersji z monokrystalicznymi ogniwami krzemowymi. Ogniwa monokrystaliczne charakteryzuje wyjątkowo wysoka wydajność. Zaleca się je w przypadku mniejszych powierzchni dachu ustawionego w kierunku południowym.