Woda – źródło zdrowia. Cz.1
Uroda i zdrowie

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

Bez wody praktycznie żaden żywy organizm na ziemi nie jest w stanie żyć. Ludzkie ciało składa się z niej w aż 75%. Nieregularne lub niedostateczne dostarczanie wody może przyczynić się do odwodnienia, które ma wpływ na rozwijanie się wielu zdrowotnych problemów. Wodę należy pić, nawet jeśli się za nią nie przepada.

Brak wody równa się brak zdrowia

Właściwie przez cały letni sezon media informują nas o tym, jak należy chronić się przed upałami. Jednym z często przytaczanych argumentów jest przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ilość wody w naszej krwi wynosi 92%, a w kościach 22%. Mięśnie zawierają 75% wody, a mózg aż 86%. Brak wody wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie każdego narządu. Wówczas łatwiej o przemęczenie, nerwowość, zawroty głowy czy omdlenia. Ale to nie jedyne negatywne skutki zdrowotne, do jakich może doprowadzić niepicie wody.

Specjaliści zalecają wypijanie dziennie co najmniej 8 szklanek wody. To pozwala na utrzymanie nawodnienia organizmu na właściwym poziomie. Jednak już lekkie odwodnienie może powodować m.in. zaburzenia oddychania, zaburzenia ciepłoty ciała, problemy skórne, zgagę, a także zaburzenia związane z prawidłową pracą mózgu, których konsekwencją jest brak koncentracji, zmęczenie, senność oraz kłopoty z pamięcią i logicznym myśleniem. Jeśli natomiast w organizmie dochodzi do dużego deficytu płynów, wówczas należy się liczyć z takimi konsekwencjami jak np. zaburzenia krążeniowe, kłopoty z trawieniem, problemy z kośćcem, zaburzenia pracy nerek, które mogą mieć tragiczne znacznie nie tylko dla zdrowia, ale i dla życia, problemy oddechowe, a także znacznie spowolnienie metabolizmu. Długotrwałe odwodnienie prowadzi do śmierci. A odwodnić można się bez względu na temperaturę i porę roku. Wielu schorzeń i problemów ze zdrowiem można uniknąć, pijąc wodę regularnie, we własnym rytmie i w wygodnych odstępach czasu. Aby dodać jej trochę smaku, można zanurzyć w niej ulubione owoce. Dziennie należy spożywać co najmniej 2,5 litra płynów. Powszechnie panująca opinia, że 1,5 l to wystarczająca ilość, nie do końca się sprawdza, ponieważ ok. 0,5 wydalamy przez skórę, a resztę wraz z moczem. Osoby uprawiające sporty muszą przyjmować płyny regularnie. Natomiast mając w domu dzieci lub osoby starsze, warto kontrolować to, czy piją wystarczająco dużo wody. Regularne picie wody oczyszcza organizm, pozwala czuć się dobrze i świeżo, usprawnia koncentrację, poprawia wygląd cery, delikatnie hamuje łaknienie i apetyt na słodycze oraz korzystnie wpływa na utratę wagi.

Może Cię również zainteresować

Zioła w kuchni

Mama w formie. Trzy nawyki, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę

Jak walczyć z opryszczką

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

Długi weekend czas strat! Poznaj 4 sposoby na aktywne spędzenie majówki

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

Twoja skóra nie lubi twardej wody

Sześć sposobów na twardą wodę w mieszkaniu

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Białko w diecie wegetariańskiej

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Jak zrobić dobry hummus

Co jeść między treningami?

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Wpływ twardej wody na włosy

Kawa i jej zastosowanie cz.2

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

7 objawów niedoboru witaminy D

Glinka, ratunek dla kobiecej cery