Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?
Zdrowie, moda i uroda

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Utrzymujące się przez dłuższy czas przygnębienie, zmęczenie i zły humor to tylko niektóre z objawów niedoboru witaminy D. Dowiedz się, czym właściwie jest witamina D i jak rozpoznać i uzupełnić jej niedobory!

To pewne – witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Badania mówią jasno: mocne kości, zdrowe zęby, dobry nastój, szczupła sylwetka, sprawne funkcjonujący układ krążenia – to tylko niektóre korzyści, jakie witamina D nam daje. Kontroluje również poziom wapnia, pomaga w prawidłowym działaniu układu nerwowego i mięśniowego i wzmacnia odporność. Ostatnie badania pokazują nawet, że witamina ta zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów.

Po czym poznać, że brakuje nam witaminy D? Objawy niedoboru to m.in.: bóle kostno-mięśniowe, problemy z poruszaniem się, osłabienie, ogólne rozbicie, zły nastrój, bezsenność, utrata apetytu, biegunka, zaburzenia widzenia, wzmożone pragnienie, choroby przyzębia, świąd skóry oraz bóle oczu i głowy. Żeby określić, czy naszemu organizmowi brakuje witaminy D, najlepiej udać się na badania krwi. Koszt takich badań to około 50 zł. Dopiero po określeniu poziomu witaminy w naszym organizmie możemy zacząć suplementację.

Najlepszym źródłem witaminy D jest oczywiście słońce, w końcu sama witamina nazywana jest „witaminą słońca”. Niestety, w naszym klimacie dawka promieni słonecznych jest niewystarczająca, by pokryć zapotrzebowanie organizmu na nią. Musimy więc uzupełniać ją produktami spożywczymi oraz suplementami. Witaminy D najlepiej szukać w jajkach, mleku i produktach mlecznych, wątróbce, rybach, olejach roślinnych oraz dojrzewających serach. Niestety uzyskanie wystarczającej ilości witaminy D z żywności jest praktycznie niemożliwe. Najłatwiej jest więc zwiększyć jej poziom w organizmie suplementami. Według Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia optymalna dawka dla osoby dorosłej to ok. 5 µg dziennie.

Superbabki, a jak Wasze samopoczucie na wiosnę? Suplementujecie witaminę D?

Może Cię również zainteresować

Wpływ smogu na zdrowie naszych dzieci

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

Kawa i jej zastosowanie cz.2

Regeneracja skóry po lecie. Pytamy eksperta, jakie zabiegi warto wykonać jesienią!

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Jak zrobić dobry hummus

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Długi weekend czas strat! Poznaj 4 sposoby na aktywne spędzenie majówki

7 objawów niedoboru witaminy D

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

Jak walczyć z opryszczką

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Second hand – sposób na smart shopping

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Twoja skóra nie lubi twardej wody

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

Pielęgnacja zero waste – szczotkowanie ciała

Glinka, ratunek dla kobiecej cery

Sześć sposobów na twardą wodę w mieszkaniu

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

Co jeść między treningami?

Zioła w kuchni

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

Wpływ twardej wody na włosy

Białko w diecie wegetariańskiej

Mama w formie. Trzy nawyki, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?