Jak zrobić dobry hummus
Uroda i zdrowie

Jak zrobić dobry hummus

Hummus jest potrawą pochodzącą z Bliskiego Wschodu, z krajów leżących w regionie Morza Śródziemnego. W krajach swojego pochodzenia hummus jest niezwykle popularny jako pasta do pieczywa oraz przekąska.

Z powodzeniem można go zastosować także w naszej kuchni – jest nie tylko smaczny i na pewno będzie smakować całej rodzinie, ale także jako doskonałe źródło białka i błonnika, dzięki czemu przyczyni się do urozmaicenia naszej diety. Dobry hummus jest także idealną potrawą dla wegan i wegetarian, ponieważ dostarcza organizmowi składników potrzebnych do uzupełnienia zmniejszonej ilości białka w diecie bezmięsnej.

Według legend krajów Lewantu recepturę tej potrawy opracował sam sułtan Saladyn w czasach wypraw krzyżowych. Z kolei współcześnie o palmę pierwszeństwa jako potrawy narodowej walczą o niego Liban i Izrael.

Do przygotowania hummusu niezbędna jest ciecierzyca nazywana również cieciorką, chociaż w krajach bliskowschodnich używa się także innych roślin strączkowych, m.in. bobu lub grochu. Niezbędna jest także dobra oliwa extra vergine z pierwszego tłoczenia oraz tahini, czyli pasta z uprażonego sezamu, zmiksowana z oliwą, ale można też wykorzystać uprażony na suchej patelni sezam, następnie ostudzony i zmielony. We wszystkich przepisach na hummus występuje zawsze czosnek oraz sok z cytryny. Do hummusu bardzo dobrze pasują wschodnie przyprawy: kmin rzymski, czyli kumin, dający niezwykły aromat, bałkańska czubryca czy gruzińska adżika (pasta z pikantną papryką).

Przygotowanie hummusu jest bardzo proste. Ciecierzycę gotujemy do momentu, kiedy jej ziarna będą miękkie, studzimy i blendujemy. Można użyć gotowej ciecierzycy z puszki (bez gotowania). Następnie dodajemy poszczególne składniki: oliwę, sok z cytryny, zmiażdżony czosnek, sól, przyprawy. Możemy poeksperymentować we własnym zakresie ze smakiem hummusu, dodając bazylię, tymianek, paprykę wędzoną ostrą lub słodką, ocet balsamiczny. Wszystko zależy od naszej fantazji i naszego smaku… Smacznego!

Może Cię również zainteresować

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Kawa i jej zastosowanie cz.2

Długi weekend czas strat! Poznaj 4 sposoby na aktywne spędzenie majówki

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

Białko w diecie wegetariańskiej

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

Jak walczyć z opryszczką

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

Zioła w kuchni

Sześć sposobów na twardą wodę w mieszkaniu

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

Wpływ twardej wody na włosy

7 objawów niedoboru witaminy D

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Mama w formie. Trzy nawyki, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

Twoja skóra nie lubi twardej wody

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Glinka, ratunek dla kobiecej cery

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

Co jeść między treningami?