Super babka radzi

Czy „light” to naprawdę „light”?

W sklepach i supermarketach mnóstwo miejsca zajmują produkty typu light. Lekkie majonezy, które ponoć nie tuczą, fit pleśniowe sery o obniżonej zawartości tłuszczu czy „zdrowe”, czekoladowe płatki śniadaniowe – taki przekaz sprawia, że sięgamy po to bezkarnie. Czy faktycznie light to lekkie produkty wspomagające proces odchudzania?

Kiedy można używać „light”

Czy „light” to naprawdę „light”? Prawda jest taka, że producenci żywności często błędnie sugerują obniżoną wartość tłuszczu, cukru czy kalorii. Tak, aby proponowany przez nich produkt wydawał się bardziej atrakcyjny nie tylko dla przeciętnego konsumenta, ale również dla osoby będącej na diecie. W związku z nadużyciami producentów żywności Parlament Europejski w 2006 roku wydał rozporządzenie. Określa ono jednoznacznie, że sformułowania „produkt o obniżonej zawartości (nazwa składnika odżywczego – białka / tłuszcze / węglowodany)” lub też sformułowania, które mogą mieć taki sam sens dla konsumenta, można używać jedynie w określonych przypadkach.

Czy „slim” oznacza „light”?

Dokładnie takie same warunki wg rozporządzenia musi spełniać produkt spożywczy aby mógł zostać oznaczony przez producenta jako produkt „lekki”. – Niestety zdarza się, że producenci żywności „obchodzą” obowiązek zmiany proporcji makroskładników oznaczając swoje produkty jako „fit” / „0%” / „fitness” / „slim”. Dla przeciętnego konsumenta takie terminy są jednoznaczne z określeniem „light”. Wobec tego chętnie po nie sięgają, nawet jeżeli ich cena jest wyższa, z przekonaniem, że będą one wywierały korzystny wpływ na proces odchudzania – mówi Małgorzata Pomykała z Centrum Dietetyki Stosowanej w Giżycku i dodaje, że kupując produkty, które uważamy za „odchudzoną” wersję popularnych odpowiedników niosą za sobą ryzyko, że zjemy je w większej ilości niż jeśli wybierzemy produkty klasyczne.

Zawartość cukru

Często zapominamy, że cukier i tłuszcz, czyli podstawowe składniki, które należy ograniczać w diecie redukcyjnej są podstawowymi nośnikami smaku. Jeśli więc producent ograniczy zawartość cukru w danym produkcie, ale nie chce tracić atrakcyjnego smaku tego produktu, doda większą zawartość tłuszczu lub odwrotnie. W konsekwencji otrzymujemy produkt o zbliżonej kaloryczności różniący się tylko zawartością makroskładników. – Oczywiście, nie możemy z góry zakładać, że wszyscy producenci żywności są nieuczciwi. Istnieją również produkty typu light, które spełniają określone wymogi, czyli np. mają ograniczoną zawartość cukru i przez to niższą zawartość kaloryczną, ale w takich przypadkach cukier musi być zastąpiony innymi składnikami by utrzymać smak i konsystencję produktu (np. słodziki, guma guar, skrobia modyfikowana).

Żeby natomiast utrzymać atrakcyjny smak producenci często stosują substancje smakowe lub wzmacniacze smaku – dodaje specjalistka z CDS. Istnieją również produkty „light”, określane tym mianem słusznie, np. nabiał o ograniczonej zawartości tłuszczu. Tylko czy 2g tłuszczu mniej albo więcej rzeczywiści w znacznym stopniu wpłyną na proces odchudzania? – Pamiętając, że człowiek ma tendencję do zjadania „odchudzonych” produktów w większych ilościach niż tradycyjnych odpowiedników. Sugerujemy kupić produkt oryginalny zamiast szukać jego „odchudzonych” odpowiedników i przestrzegać spożywanych ilości.  Pomoże nam to kształtować zdrowe nawyki żywieniowe odnośnie wielkości spożywanych porcji i oduczy od spożywania nadmiernych ilości cukru i tłuszczu – radzi Małgorzata Pomykała. Produkty light mogą zostać dodatkowym elementem zróżnicowanej diety, ale nie powinny w 100% zastępować swoich oryginalnych odpowiedników.

Czy „light” to naprawdę „light”?

Może Cię również zainteresować

Jaki samochód dla kobiety – duży czy mały? Cz. 2

sezon na truskawki

Jak wykorzystać sezon na truskawki?

mój zdrowy dom

II edycja Forum Kobiet „Mój Zdrowy Dom” już za nami!

urlop

Poradnik wakacyjny – na co zwrócić uwagę wybierając sie na urlop?

znaki zodiaku

Znaki Zodiaku – jaka jesteś?

Jak udrożnić odpływ zlewozmywaka?

EKOLOGICZNE PREZENTY POD CHOINKĘ

EKOLOGICZNE PREZENTY POD CHOINKĘ

Jak wybrać szkołę jazdy?

Jak wybrać szkołę jazdy

Jak kupować materiały budowlane na dom?

Jak kupować materiały budowlane na dom?

podróż samolotem przepisy

Jak spakować się na tygodniowe wakacje do bagażu podręcznego

Aktywność fizyczna na powietrzu a smog.

Aktywność fizyczna na powietrzu a smog

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Dlaczego warto jeść śniadania?

Formalności po uzyskaniu pozwolenia na budowę

Projekt domu na zamówienie

Czym jest profil zaufany?

Mieć ciastko i zjeść ciastko – jak nie przytyć w Święta?

Potrawy z grzybów – szybko i zdrowo

Dokąd na wakacje jesienią? Pięć propozycji dla odważnych dziewczyn

Zdrowe grillowanie

Lody mogą być zdrowe

Jak pielęgnować świeżo wylany beton w upalne dni?

Jak prać ekonomicznie i mądrze?

jak radzic sobie ze stresem

Zapanuj nad stresem

podróż samolotem przepisy

Poradnik wakacyjny podróżującego samolotem

Ślub - poradnik

Ślub – poradnik i check-lista

Jak naprawić złamaną klamkę?

Zdrowe mleko

Zdrowe mleko w dobrym opakowaniu – bezpieczne dla całej rodziny

Jaki samochód dla kobiety ?

Jaki samochód dla kobiety – duży czy mały? Cz. 1

SLOW LIFE- ZACZNIJ ŻYĆ UWAŻNIE

Ochrona know-how

Ochrona know-how kobiet biznesu

profil zaufany

Jak założyć profil zaufany?

Zakładam swoją firmę 1

Zakładam swoją firmę. Na co uważać? Co powinnam zrobić?

Jak pomóc dziecku w rozstaniu wakacyjnym?

Jak pomóc dziecku w rozstaniu z rodzicami podczas wakacji?

Kupno samochodu sprowadzonego z Niemiec

Kupno samochodu sprowadzonego z Niemiec – zwróćcie uwagę na tablice

Sprzedaż domu – wymagane dokumenty

sok w kartonie

5 mitów na temat soków w kartonie

Superbabka rules

Superbabka rules

Pomidor - bogate źródło witamin

Pomidor – bogate źródło witamin i składników odżywczych

Wegańskie Boże Narodzenie

zdrowy uśmiech

Przyszła mamo, nie bój się dentysty!

Zdrowe zakupy – jak nie dać się zwariować

rozwód 3

Rozwód, czy może przebiec bezboleśnie?

Prezenty i ozdoby z kartonu czyli święta w duchu less waste