BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?
Uroda i zdrowie

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

Czy często nie możesz spać? Dręczą Cię senne koszmary? Długo przewracasz się w łóżku, a telewizja czy książka nie pomagają w osiągnięciu błogiego spokoju i snu aż do rana? Być może cierpisz na bezsenność, tak jak blisko 1/4 Polaków.

O bezsenności w sposób medyczny możemy mówić wówczas, gdy stan ten trwa dłużej niż dwa tygodnie. Kiedy nie pomagają dostępne bez recepty gotowe preparaty ziołowe ułatwiające zasypianie, melatonina, zmiana ustawienia łóżka czy zmiana oświetlenia sypialni. Jeśli odczuwasz takie dolegliwości przez okres dłuższy niż kilka tygodni, istnieje niebezpieczeństwo, że bezsenność może się niestety utrwalić. Trzeba więc wiedzieć, w jaki sposób możemy sobie pomóc, aby ta przykra dolegliwość nie stała się naszym nawykiem i przekleństwem.

Pierwszym krokiem jest oczywiście udanie się do lekarza rodzinnego, który skieruje nas do specjalisty. Być może trzeba będzie włączyć do terapii odpowiednie leki. Ale także możemy pomóc sobie sami. Powinniśmy obserwować, kiedy występuje u nas bezsenność. W jakich godzinach, dniach tygodnia. Powinniśmy też opisać lekarzowi, jak wygląda nasze miejsce do spania (ponieważ niekoniecznie zawsze musi to być sypialnia). Jakie zainstalowano w nim oświetlenie, czy dociera do nas hałas np. z ulicy. Zastanówmy się, co negatywnego możemy wyeliminować i jakie czynniki mogą wpływać na jakość naszego snu.

Bezsenność może stać się nawykiem – dlatego musimy zmienić swoje dotychczasowe tradycyjne sposoby zasypiania. Pomocna może okazać się wymiana poduszki, materaca, pościeli – na tę z naturalnej bawełny. Nasza sypialnia powinna być wyciszona i pozbawiona bodźców dochodzących z zewnątrz. Światło – najlepiej o ciepłej barwie, nie zimnej – co niestety cechuje nowoczesne, energooszczędne żarówki. Przed snem wypijmy melisę lub ciepłe mleko z miodem. Nie zakładajmy się, że sen przyjdzie – po prostu poczytajmy książkę lub obejrzyjmy spokojny, odprężający film – nie horror czy kryminał. I pozwólmy toczyć się sprawom swoim rytmem…

Może Cię również zainteresować

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

Sześć sposobów na twardą wodę w mieszkaniu

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

Długi weekend czas strat! Poznaj 4 sposoby na aktywne spędzenie majówki

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Jak zrobić dobry hummus

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Wpływ twardej wody na włosy

Białko w diecie wegetariańskiej

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

Twoja skóra nie lubi twardej wody

Kawa i jej zastosowanie cz.2

Zioła w kuchni

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

7 objawów niedoboru witaminy D

Mama w formie. Trzy nawyki, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę

Co jeść między treningami?

Jak walczyć z opryszczką

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Glinka, ratunek dla kobiecej cery

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie