7 objawów niedoboru witaminy D
Zdrowie, moda i uroda

7 objawów niedoboru witaminy D

Witamina D wpływa na kilka układów w całym organizmie. W odróżnieniu do innych witamin zachowuje się jak hormon, a wiele tkanek Twojego ciała posiada receptory witaminy D. Aż 90% Polaków ma niedobory tego mikroelementu, co objawia się na kilka różnych sposobów. Poniżej 7 najbardziej charakterystycznych symptomów świadczących o braku ważnej witaminy.

Częste choroby i infekcje

Jedną z ról, jaką pełni witamina D, to utrzymanie silnego układu odpornościowego, potrzebnego do zwalczania bakterii i wirusów powodujących choroby. Jeśli często zapadasz na przeziębienia i chorujesz na grypę, niski poziom witaminy D może być decydującym czynnikiem.

Chroniczne zmęczenie

Choć dobrze się wysypiasz, wstajesz rano zmęczona, a w ciągu dnia brakuje Ci siły i chęci do działania? Przyczyną może być niedobór witaminy D. Stężenie witaminy we krwi poniżej 30 ng/ml, szczególnie u kobiet, powoduje spadek formy i chroniczne wyczerpanie. Regularne przyjmowanie suplementów pomaga utrzymać właściwy poziom mikroelementu.

Ból kości i pleców

Witamina D jest zaangażowana w utrzymanie zdrowych kości i wspomaga wchłanianie wapnia. Bóle kości i dolnego odcinka pleców mogą świadczyć o zbyt niskim stężeniu witaminy we krwi. Badania pokazują, że niedobór związku prowadzi do chronicznego bólu odcinka lędźwiowego oraz bólu nóg i stawów.

Depresja

Niedobór witaminy D, szczególnie wśród osób starszych, może prowadzić do obniżenia nastroju, a nawet depresji. Zanim podejmiesz leczenie farmakologiczne zwalczające objawy depresji, sprawdź stężenie witaminy D we krwi. Może się okazać, że to właśnie jej niewystarczająca ilość jest przyczyną gorszego samopoczucia.

Wolne gojenie ran

Witamina D zwiększa produkcję składników odpowiedzialnych za tworzenie się nowej skóry w trakcie gojenia ran. Wolne leczenie ran po operacjach lub zranieniach może oznaczać niskie poziomy witaminy D. Ten ważny dla organizmu mikroelement pomaga też kontrolować zapalenia i zwalczać infekcje, co jest istotne w przypadku zranień i po wykonanych zabiegach operacyjnych.

Wypadające włosy

Wypadanie włosów wiąże się najczęściej ze stresem, jednak jeśli jest poważne, może być spowodowane chorobą lub niedoborem witamin i minerałów. Utratę włosów u kobiet, a także łysienie plackowate, które jest chorobą autoimmunologiczną, powiązano z niskim poziomem witaminy D.

Bóle mięśni

Bóle mięśniowe trudno przypisać niskiemu poziomowi witaminy D, jednak istnieją badania wskazujące, że może być to potencjalna przyczyna bólu mięśniowego pojawiającego się u dzieci i dorosłych. Jeśli suplementujesz magnez, a bóle mięśniowe cały czas Ci dokuczają, wykonaj badanie na stężenie witaminy D we krwi.

Niedobór tego ważnego dla organizmu mikroelementu łatwo uzupełnić. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie suplementów w dawce ok. 1000 IU dziennie (światowe normy to nawet 2000 IU). Oprócz zażywania tabletek z witaminą, jedz też ryby (łosoś, śledź, sardynki), żółtka jajek, oliwę z oliwek. W miesiącach letnich wystawiaj ciało na słońce – już 15 min. wystarczy, żeby zapewnić sobie dzienne zapotrzebowanie witaminy.

Może Cię również zainteresować

Pielęgnacja zero waste – szczotkowanie ciała

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

dobry hummus

Jak zrobić dobry hummus

na ukąszenia

Zielona apteczka => Na ukąszenia

termy

Termy nie tylko dla ciała. Alternatywna i naturalna energia z głębi ziemi.

Co jeść między treningami?

Regeneracja skóry po lecie. Pytamy eksperta, jakie zabiegi warto wykonać jesienią!

wybielanie zębów

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

ziemniaki

Ziemniaki – jeść czy nie jeść

zakazy

Czy aktualne zakazy i obostrzenia są zgodne z konstytucją?

Trzy nawyki, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę

Mama w formie. Trzy nawyki, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę

twarda woda

Wpływ twardej wody na włosy

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

Dieta bezglutenowa – moda, czy konieczność?

Wpływ smogu na zdrowie naszych dzieci

Kawa i jej zastosowanie cz.2

białko w diecie

Białko w diecie wegetariańskiej

jak radzic sobie ze stresem

Zapanuj nad stresem

odpornosc2

Odporność podstawą naszego zdrowia

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

niedobór witaminy D

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Jak walczyć z opryszczką

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Sześć sposobów na twardą wodę w mieszkaniu

4 sposoby na aktywne spędzenie majówki

Długi weekend czas strat! Poznaj 4 sposoby na aktywne spędzenie majówki

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw?

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Wegańskie Boże Narodzenie

Zioła w kuchni

działanie glinki zielonej

Glinka, ratunek dla kobiecej cery

walentynki jak i gdzie spedzic

Walentynki – jak i gdzie spędzić dzień zakochanych

zdrowie z natury 07

Zdrowie z natury

Dlaczego skóra jest sucha?

Twoja skóra nie lubi twardej wody

Brak wody= brak człowieka

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

trendalarm

Trend alarm – kolor szary

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

Światowy Dzień Serca

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

morsowanie superbabka.pl

Morsowanie. Morsem być – zalety lodowatych kąpieli.

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

Kiedy możemy pić kranówkę

Second hand – sposób na smart shopping

Aktywność fizyczna na powietrzu a smog.

Aktywność fizyczna na powietrzu a smog

Na cenzurowanym- FAST FASHION

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

Olejek arganowy

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie