Zioła w kuchni
Uroda i zdrowie

Zioła w kuchni

Są nieodłącznym elementem wielu kuchni świata. Nadają potrawom aromat, podkreślają smak mięs, ryb czy serów. Niektóre zapomniane w czasach PRL-u, teraz odzyskują zasłużoną popularność.

Ziołami używanymi w tradycyjnej polskiej kuchni były: majeranek, lebiodka (dzikie oregano), liść laurowy, ziele angielskie, koperek, jałowiec, gorczyca, pieprz ziołowy, lubczyk. Z zamorskich krain przywędrowały do nas przyprawy korzenne, jak cynamon, wanilia, gałka muszkatołowa czy imbir. I wbrew pozorom, przyprawy te były używane powszechnie na polskich stołach w wiekach XVI-XIX.

Wraz z nastaniem ery wielkich odkryć geograficznych przywędrowały do Polski także różne gatunki papryki, pomidory i ziemniaki – bez których nie potrafimy wyobrazić sobie kuchni polskiej. Ziemniaki sprowadził do nas podobno król Jan III Sobieski, sadząc je następnie w ogrodzie pałacu królewskiego w Wilanowie. Kawa również przywędrowała do Polski w czasach wiktorii wiedeńskiej. Wraz z odkrywaniem przez Polaków nowych zamorskich smaków, polska kuchnia wzbogacała się o nieznane wcześniej potrawy. Zioła znacznie podnosiły wówczas możliwość spożywania wszelkiej ilość ciężkich mięs bez konieczności uspokajania potem żołądka przez długie godziny.

Ostatnio w naszych kuchniach spotkać możemy coraz częściej używane kiedyś przez nasze prababcie zapomniane zioła, np. lebiodkę (dzikie oregano) czy lubczyk. Lebiodka rośnie pospolicie na polskich łąkach w miejscach piaszczystych, pięknie kwitnąc latem na fioletowo i przyciągając pszczoły. Może być stosowana w kuchni włoskiej (pizze, pasty, passaty) i przy wszelkiego rodzaju mięsach. Z kolei lubczyk może zastąpić na naszych stołach maggi – posiada bowiem składnik znany jako umami, czyli chiński piąty smak. Jest doskonały do rosołów, zup, wzbogaca doskonale smak potraw, wzmacniając wszystkie aromaty. Rośnie dobrze w każdej glebie i można go sadzić nawet na balkonie czy w ogródku. Jest rośliną wieloletnią, podobnie jak lebiodka.

Może Cię również zainteresować

Jak walczyć z opryszczką

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Kawa i jej zastosowanie cz.2

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Wpływa twardej wody na włosy

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

7 objawów niedoboru witaminy D

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie

Białko w diecie wegetariańskiej

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Jak zrobić dobry hummus

Co jeść między treningami?

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

Twoja skóra nie lubi twardej wody

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

Glinka, ratunek dla kobiecej cery