Jak zrobić dobry hummus
Uroda i zdrowie

Jak zrobić dobry hummus

Hummus jest potrawą pochodzącą z Bliskiego Wschodu, z krajów leżących w regionie Morza Śródziemnego. W krajach swojego pochodzenia hummus jest niezwykle popularny jako pasta do pieczywa oraz przekąska.

Z powodzeniem można go zastosować także w naszej kuchni – jest nie tylko smaczny i na pewno będzie smakować całej rodzinie, ale także jako doskonałe źródło białka i błonnika, dzięki czemu przyczyni się do urozmaicenia naszej diety. Hummus jest także idealną potrawą dla wegan i wegetarian, ponieważ dostarcza organizmowi składników potrzebnych do uzupełnienia zmniejszonej ilości białka w diecie bezmięsnej.

Według legend krajów Lewantu recepturę tej potrawy opracował sam sułtan Saladyn w czasach wypraw krzyżowych. Z kolei współcześnie o palmę pierwszeństwa jako potrawy narodowej walczą o niego Liban i Izrael.

Do przygotowania hummusu niezbędna jest ciecierzyca nazywana również cieciorką, chociaż w krajach bliskowschodnich używa się także innych roślin strączkowych, m.in. bobu lub grochu. Niezbędna jest także dobra oliwa extra vergine z pierwszego tłoczenia oraz tahini, czyli pasta z uprażonego sezamu, zmiksowana z oliwą, ale można też wykorzystać uprażony na suchej patelni sezam, następnie ostudzony i zmielony. We wszystkich przepisach na hummus występuje zawsze czosnek oraz sok z cytryny. Do hummusu bardzo dobrze pasują wschodnie przyprawy: kmin rzymski, czyli kumin, dający niezwykły aromat, bałkańska czubryca czy gruzińska adżika (pasta z pikantną papryką).

Przygotowanie hummusu jest bardzo proste. Ciecierzycę gotujemy do momentu, kiedy jej ziarna będą miękkie, studzimy i blendujemy. Można użyć gotowej ciecierzycy z puszki (bez gotowania). Następnie dodajemy poszczególne składniki: oliwę, sok z cytryny, zmiażdżony czosnek, sól, przyprawy. Możemy poeksperymentować we własnym zakresie ze smakiem hummusu, dodając bazylię, tymianek, paprykę wędzoną ostrą lub słodką, ocet balsamiczny. Wszystko zależy od naszej fantazji i naszego smaku… Smacznego!

Może Cię również zainteresować

Co jeść między treningami?

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Twoja skóra nie lubi twardej wody

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Białko w diecie wegetariańskiej

Glinka, ratunek dla kobiecej cery

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie

Zioła w kuchni

Kawa i jej zastosowanie cz.2

7 objawów niedoboru witaminy D

Wpływa twardej wody na włosy

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

Jak walczyć z opryszczką

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?