7 objawów niedoboru witaminy D
Uroda i zdrowie

7 objawów niedoboru witaminy D

Witamina D wpływa na kilka układów w całym organizmie. W odróżnieniu do innych witamin zachowuje się jak hormon, a wiele tkanek Twojego ciała posiada receptory witaminy D. Aż 90% Polaków ma niedobory tego mikroelementu, co objawia się na kilka różnych sposobów. Poniżej 7 najbardziej charakterystycznych symptomów świadczących o braku ważnej witaminy.

Częste choroby i infekcje

Jedną z ról, jaką pełni witamina D, to utrzymanie silnego układu odpornościowego, potrzebnego do zwalczania bakterii i wirusów powodujących choroby. Jeśli często zapadasz na przeziębienia i chorujesz na grypę, niski poziom witaminy D może być decydującym czynnikiem.

Chroniczne zmęczenie

Choć dobrze się wysypiasz, wstajesz rano zmęczona, a w ciągu dnia brakuje Ci siły i chęci do działania? Przyczyną może być niedobór witaminy D. Stężenie witaminy we krwi poniżej 30 ng/ml, szczególnie u kobiet, powoduje spadek formy i chroniczne wyczerpanie. Regularne przyjmowanie suplementów pomaga utrzymać właściwy poziom mikroelementu.

Ból kości i pleców

Witamina D jest zaangażowana w utrzymanie zdrowych kości i wspomaga wchłanianie wapnia. Bóle kości i dolnego odcinka pleców mogą świadczyć o zbyt niskim stężeniu witaminy we krwi. Badania pokazują, że niedobór związku prowadzi do chronicznego bólu odcinka lędźwiowego oraz bólu nóg i stawów.

Depresja

Niedobór witaminy D, szczególnie wśród osób starszych, może prowadzić do obniżenia nastroju, a nawet depresji. Zanim podejmiesz leczenie farmakologiczne zwalczające objawy depresji, sprawdź stężenie witaminy D we krwi. Może się okazać, że to właśnie jej niewystarczająca ilość jest przyczyną gorszego samopoczucia.

Wolne gojenie ran

Witamina D zwiększa produkcję składników odpowiedzialnych za tworzenie się nowej skóry w trakcie gojenia ran. Wolne leczenie ran po operacjach lub zranieniach może oznaczać niskie poziomy witaminy D. Ten ważny dla organizmu mikroelement pomaga też kontrolować zapalenia i zwalczać infekcje, co jest istotne w przypadku zranień i po wykonanych zabiegach operacyjnych.

Wypadające włosy

Wypadanie włosów wiąże się najczęściej ze stresem, jednak jeśli jest poważne, może być spowodowane chorobą lub niedoborem witamin i minerałów. Utratę włosów u kobiet, a także łysienie plackowate, które jest chorobą autoimmunologiczną, powiązano z niskim poziomem witaminy D.

Bóle mięśni

Bóle mięśniowe trudno przypisać niskiemu poziomowi witaminy D, jednak istnieją badania wskazujące, że może być to potencjalna przyczyna bólu mięśniowego pojawiającego się u dzieci i dorosłych. Jeśli suplementujesz magnez, a bóle mięśniowe cały czas Ci dokuczają, wykonaj badanie na stężenie witaminy D we krwi.

Niedobór tego ważnego dla organizmu mikroelementu łatwo uzupełnić. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie suplementów w dawce ok. 1000 IU dziennie (światowe normy to nawet 2000 IU). Oprócz zażywania tabletek z witaminą, jedz też ryby (łosoś, śledź, sardynki), żółtka jajek, oliwę z oliwek. W miesiącach letnich wystawiaj ciało na słońce – już 15 min. wystarczy, żeby zapewnić sobie dzienne zapotrzebowanie witaminy.

Może Cię również zainteresować

Jak skutecznie zadbać o ciało wiosną?

Twoja skóra nie lubi twardej wody

BEZSENNOŚĆ – jak z nią walczyć?

Woda – źródło zdrowia. Cz.2

Wpływa twardej wody na włosy

sposoby na stres

Stres – jak go pokonać?

komosa zbożowa

Czym jest komosa ryżowa (quinoa)? Jeden z najzdrowszych produktów na świecie

Wiosenne przesilenie? A może po prostu niedobór witaminy D?

Jak zjadać więcej błonnika, czyli 7 skutecznych sposobów na wprowadzenie go do diety

właściwości kawy

Kawa i jej zastosowanie cz.1

Olejek arganowy i jego właściwości oraz zastosowanie

Kawa i jej zastosowanie cz.2

Co jeść między treningami?

Wiosenna odnowa, czyli 10 lat mniej bez skalpela

witamina c

Zadbaj o swoje zdrowie na zimę

Białko w diecie wegetariańskiej

Ekologiczny styl życia – 7 kroków do celu

30 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca

Woda – źródło zdrowia. Cz.1

Glinka, ratunek dla kobiecej cery

Zioła w kuchni

Jak zrobić dobry hummus

Wybielanie zębów – nie rób tego w domu!

Jak walczyć z opryszczką